05 September 2006

One slap for three answer

Dalam satu perbicaraan di dalam mahkamah......

Hakim : Anda sebagai guru telah didapati melanggar peraturan dengan menempeleng pelajar kamu yang datang kepada kamu untuk menanyakan soalan. Adakah kamu mahu membela diri?

Guru : Ya sa memang hendak membela diri saya yang teraniaya.

Hakim : Mahkamah izinkan....teruskan....

Guru : Saya menampar pelajar tersebut kerana itulah jawapan kepada soalan yang diajukan kepada saya.

Hakim : awak ada bukti?..... Apa soalan yang diajukan kepada awak?

Guru : Sebenarnya ada tiga soalan. Saya jawab sekali bagi ketiga-tiga soalan tersebut.

Hakim : Apa soalan-soalan tersebut?... Tidak sabar mahkamah hendak mengetahuinya.

Guru : Pelajar itu menanyakan tiga soalan. Soalan pertama, apa bukti Tuhan ada? Soalan kedua, apa itu takdir? Soalan ketiga, jika syaitan diciptakan dari api, kenapa dia dimasukkan kedalam neraka yang jelas dari api?

Hakim : wah! hebat soalan-soalan itu, boleh saya tahu apa jawapannya?

Guru : ( PANGGGGG!!!!!!..... SATU TAMPARAN HINGGAP DI PIPI HAKIM )

Hakim : Opocot...aduh!...sakitnya..... eh kenapa awak tampar saya???? Ini satu penghinaan mahkamah!!!!

Guru : itulah jawapannya....

Hakim : cuba awak jelaskan....... aduh....&^%%^$^*O^%^^%R^^$#%

Guru : soalan pertama, tamparan sakit tapi tak nampak sakit itu, cuma rasa sakit.... itulah gambaran Tuhan tetap ada walau tak nampak. Soalan kedua, Tuan tau tak akan ditampar?..... macam itulah takdir.... ia telah ditakdirkan.... Soalan ketiga, kulit tangan saya dan kulit pipi tuan dari bahan yang sama, tapi tuan rasa sakit, kan. Jadi walau api dengan api, syaitan tetap rasa sakit.

Hakim : Buang kes!!!!!!!! (malunya kebodohan aku)...

moral: Guru umpama lilin...........