03 June 2008

Motivasi Jadi Jutawan...

Di suatu petang, dibawah pokok Ketapang yang berusia lebih 50 tahun....

Muiz :
Apa yang kau termenung tu, jauh aja.......

Jono :
Aku sedang memikirkan banyak peluang yang aku boleh buat sama ada bekerja kuat, berniaga dan seterusnya menjadi usahawan yang berjaya. Akan tetapi........

Muiz :
Akan tetapi apa?.....

Jono :
Aku, sepertimana sifat-sifat yang ada pada kebanyakkan bangsaku, punyai sifat yang dinamakan MALAS. Aku dah cuba banyak pendekatan rangsangan motivasi, tapi sifat itu membantutkannya.

Muiz :
Contohnya?

Jono:
Contohnya aku boleh buat pinjaman bank untuk dapatkan modal untuk ternak lintah, cendawan, cacing, belut, ikan keli dan macam-macam lagi, tapi aku rasa malas nak pergi bank, malas nak bertanya, malas nak buat kertas kerja, malas nak bangun pagi, malas nak bercangkul....

Muiz:
Kau dah kahwinkan?

Jono:
Sudah. Anak 4.

Muiz:
Aku ada cadangan. kau perlukan rangsangan motivasi yang sesuai untuk jadi Jutawan. Caranya......emmmmmmmm.

Jono:
bagaimana caranya?.....katakanlah.......

Muiz:
Kalau kau ada peluang, kau nak kahwin lagi?....kira ada 2 bini?

Jono:
Sapa yang taknak? semua lelaki ada niat macam tu. cuma peluang aja sama ada, ada atau takda.

Muiz:
Kalau kau nak, kau perlu bekerja keras, berusaha lebih, bina kerjaya, majukan perniagaan agar kau ada kemampuan kewangan. Dengan ertikata lain, jadikan kahwin 2 sebagai target tetapi kena berjaya dalam perniagaan dulu. Kira ia motivasi untuk kau berjaya. Kau cuba tengok datuk-datuk, tan sri- tan sri, jutawan-jutawan, hartawan-hartawan mudah aja nak kahwin 2 sebab dia ada kemampuan. Selagi kau tak capai tahap jutawan atau hartawan, maknanya peluang kahwin 2 nipis..... kau faham maksud aku?

Jono:
Ish!.... Boleh pakai juga kepala otak kau. Boleh selesaikan masalah MALAS aku, boleh selesaikan masalah kurangnya bilangan dikalangan Jutawan bangsaku, boleh selesaikan aku yang ada niat kahwin 2........

Muiz :
Alhamdullillah, kau dah tak MALAS.